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sábado, 21 de noviembre de 2015

postheadericon Historia de la musica valenciana - III

.
Publicacio
Historia de la musica valenciana
Serie Jovenil (Num. 6)

Autor
José Ciment Barber

Dibuixos
Enric Calvo i Josep Lacreu

Editat per
Real Academia de Cultura Valenciana

En el patrocini de
Concejalía de Cultura del Ayuntamiento de Valencia

Any
1992

Idioma
Llengua Valenciana

Traduccio a l'espanyol
Valencia canta






3 - SIGLE XVII

Despres de Ginés Peréz vindra Ambros Cotes (Villena, Alacant 1550 - Sevilla 1603) que seguix el mateix cami que mos portará a tindre u dels musics més grans del sigle XVII: Joan Batiste Comes (1582-1643). Com tots els musics d'eixes epoques, se feu music en l'iglesia, en la catedral de Valencia, a on fon cantoret i, més tart, mestre.

Sent mestre del Patriarca, escrigue les "Dances al Santisim Sacrament", i estant en la Catedral aquell villancet que diu:

Al Dios de la redención
honran en Belén así
los pastores, ji, ji,
y las campanas
din, din, dan,
din, din, dan.

I tambe passá tota la seua vida en la nostra catedral el organiste més extraordinari que hem tingut els valencians i tota la Comunitat Espanyola en la segon mitat del sigle XVII: Joan Cabanilles, naixcut en Algemesi (Valencia) en 1644. En el seu poble es feu music de la ma de Nofre Guinovart, i quan tingue 21 anys el varen nomenar organiste de la Catedral. Alli passá tota la seua vida tocant i component. Te escrits 200 Tientos, que son unes composicions per a orgue que s'estilaven molt en tota la Comunitat Espanyola. Tambe escrigue unes obres per a cor que pareixen obres d'un music molt més avançat, com es el cas d'aquella que diu:

Mortales que amáis a un Dios inmortal,
llorad su Pasión, si hay pasión de llorar

Es una obra que te el mateix tema de l'escomençament igual que el que porta la "Pasio segons S. Mateu" de Johann Sebastian Bach, sols que escrit 50 anys abans que Bach.




...oOo...


3 - SIGLO XVII

Después de Ginés Peréz vendrá Ambros Cotes (VillenaAlicante 1550 - Sevilla 1603) que sigue el mismo camino que nos llevará a tener uno de los músicos más grandes del siglo XVII: Juan Bautista Comes (1582-1643). Como todos los músicos de esas épocas, se hizo músico en la iglesia, en la catedral de Valencia, donde fue un pequeño cantor y, más tarde, maestro.

Siendo maestro del Patriarca, escribió las "Danzas al Santísimo Sacramento", y estando en la Catedral aquel villancico que dice:

Al Dios de la redención
honran en Belén así
los pastores, ji, ji,
y las campanas
din, din, dan,
din, din, dan.

Y también pasó toda su vida en nuestra catedral el organista más extraordinario que hemos tenido los valencianos y toda la Comunidad Española en la segunda mitad del siglo XVII: Joan Cabanilles, nacido en Algemesí (Valencia) en 1644. En su pueblo se hizo músico de la mano de Nofre Guinovart, y cuando tuvo 21 años le nombraron organista de la Catedral. Allí pasó toda su vida tocando y componiendo. Tiene escritos 200 Tientos, que son unas composiciones para órgano que se estilaban mucho en toda la Comunidad Española. También escribió unas obras para coro que parecen obras de un músico mucho más avanzado, como es el caso de aquella que dice:

Mortales que amáis a un Dios inmortal,
llorad su Pasión, si hay pasión de llorar

Es una obra que tiene el mismo tema del comienzo igual que el que lleva la "Pasión según S. Mateo" de Johann Sebastian Bach, solo que escrita 50 años antes que Bach.


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